Verschillende soorten uitgevers

boekhandel

Laat ik beginnen met zeggen dat fictie en non-fictie twee hele verschillende categorieën zijn waar andere eisen en mogelijkheden liggen.

Vandaag richt ik mij op fictie boeken, omdat ik die zelf schrijf. Een deel van deze informatie is mogelijk ook bruikbaar voor non-fictie, maar ik weet daar niet genoeg van om het erover te hebben.

Wat zijn de opties?

Traditioneel uitgeven is waarschijnlijk het eerste waar iedereen aan denkt bij uitgeven. Grote namen op dit gebied zijn bijvoorbeeld Clavis, Kluitman, Querido en Lemniscaat. Boeken van deze uitgevers zijn in de meeste boekwinkels te vinden, maar er zijn ook wat kleinere namen zoals Kramat, de Eenhoorn en Ambilicious.

Traditionele uitgevers hebben een aantal voordelen.

Ze financieren het om jouw boek in de schappen te krijgen. Dit houdt onder andere in dat ze verschillende redactierondes doen met een redacteur, dat ze de kaft in elkaar zetten, dat ze je een ISBN nummer geven en het binnenwerk opmaken. Als een uitgever jou als schrijver vraagt om geld te betalen om dit soort dingen gedaan te krijgen, is het géén traditionele uitgever en is het slim om kritisch te kijken.

Meestal doen traditionele uitgevers ook een deel van de promotie nadat je boek is uitgegeven. Dit kan inhouden dat ze het boek naar recensenten opsturen, je helpen een boeklancering te organiseren en je boek promoten op social media. Hoeveel promotie er voor jou wordt gedaan is afhankelijk per uitgever. Ga er altijd vanuit dat je in ieder geval een deel van de promotie zelf moet doen als schrijver.

Er zijn ook nadelen verbonden aan traditionele uitgevers.

Ten eerste is het extreem lastig om hier binnen te komen. Veel mensen willen traditioneel uitgegeven worden en de uitgevers hebben een beperkt aantal plekken beschikbaar. Hierdoor maken alleen boeken van hoge kwaliteit kans bij een traditionele uitgever. Daarnaast moet een boek goed verkoopbaar zijn. De uitgever moet dus denken dat ze hun geld kunnen terugverdienen, omdat genoeg mensen het boek willen kopen. Hierbij spelen de lengte van een boek, de leeftijdscategorie, passend taalgebruik, veelgebruikte clichés en dergelijke een rol. De waarheid is dat je een heel goed boek kan schrijven, maar als het niet verkoopbaar is, maak je simpelweg minder kans. Je kansen staan niet op nul, maar het is wel lastiger. Vooral kleine uitgevers zijn hier soms wat soepeler in.

Een ander nadeel van traditionele uitgevers is dat je in principe minder vrijheid hebt. Natuurlijk doe je alles in goed overleg met je uitgever, maar wees je bewust dat je bepaalde rechten weggeeft door je contract te tekenen. Hoe lang is een boek bijvoorbeeld te koop? Komen de rechten daarna terug bij jou? Wat zijn de regels rondom een cover? Dit wordt betaald door je uitgever. Betekent het ook dat die de uiteindelijke keuze maakt? Heb jij hier inbreng in? Hoeveel verschillende versies van de cover komen er? Kortom, lees je contract. Wat zijn jouw rechten en wat zijn die van de uitgever?

De tweede optie is een POD uitgever.

Het bekendste voorbeeld hiervan is denk ik Boekscout, waar ik in het verleden twee boeken heb uitgegeven. Een ander voorbeeld is Keytree en verder zijn er nog wat andere kleine namen.

Wat zijn voordelen van POD uitgevers?

Bij deze POD uitgevers heb je meer kans om uitgegeven te worden dan bij traditionele uitgevers. Zo geeft Boekscout 85% van de manuscripten die ze binnenkrijgen uit, terwijl dit bij traditionele uitgevers slechts een paar procent is. POD uitgevers printen nooit op voorraad, hierdoor hebben ze minder kosten. Net als bij traditionele uitgevers is deze vorm van uitgeven gratis.

Wat zijn de nadelen?

Over het algemeen doen POD uitgevers minder aan promotie en redactie, aangezien dat grote kostenposten zijn en zij hun kosten zo laag mogelijk houden. In het geval van Boekscout weet ik dat je minder correcties krijgt van de uitgever zelf. Zij geven algemene punten aan waar je verbetering nodig hebt. Vervolgens word er van je verwacht dat je dit zelf, met de hulp van proeflezers, aanpast. Ze kijken dus niet naar elke spelfout en controleren niet of een tekst lekker leest. Als je voor deze optie kiest, moet je dit zelf kunnen en willen.

Verder moet je er niet vanuit gaan heel veel te verkopen. POD uitgevers geven veel boeken uit, waarvan elk boek hopelijk een aantal keer wordt verkocht. Zij hopen er niet op om honderden exemplaren te verkopen, zoals bij traditioneel uitgeven het doel is. Dus tenzij je er zelf heel veel tijd en energie in steekt, verkoop je waarschijnlijk vooral aan vrienden en familie.

De derde optie die bestaat is uitgeven in eigen beheer, oftewel self-publishing.

Bij deze manier van uitgeven houd je alle rechten zelf, maar moet je er zelf ook veel meer werk in steken. Je kan het helemaal zelf doen, maar dan moet je met heel veel dingen rekening houden. Van distributie tot een cover tot een ISBN nummer en zo kan ik nog even doorgaan.

Je kan ook een bedrijf inhuren om je met al deze stappen te helpen, maar dit kost geld. Ik weet dat Boekscout hier een optie voor heeft. Een andere redelijk bekende optie is Brave New Books, wat aangesloten is bij enkele grote traditionele uitgevers. Afhankelijk van je budget kan je zoveel zelf doen of uit laten besteden als je wilt. Uiteindelijk heeft alles een prijskaartje.

Er zijn verschillende voordelen aan Selfpublishing verbonden.

Als eerste verdien je per verkocht boek meer. Als je veel boeken verkoopt, kan dit heel rendabel zijn. Maar als je niet veel verkoopt, kan deze optie je per saldo geld gaan kosten. Een ander voordeel is dat je de complete creatieve vrijheid houdt. Je verkoopt namelijk geen rechten. Als je bij een bedrijf terecht bent gekomen dat deze rechten wel wil hebben, is het geen eigen beheer meer, maar daarover zo nog meer informatie.

Als je bereid bent de kosten te dragen of als je bereid bent veel zelf te doen, omdat je bijvoorbeeld zelf covers maakt, kan eigen beheer een hele goede optie zijn. Het grote voordeel is de vrijheid die je hebt met deze optie. Ook kan je je boek gegarandeerd uitgeven, aangezien niemand bij een uitgever het goed hoeft te keuren.

En dan is er nog de laatste optie van een vanity press.

Dit zijn uitgevers die geld vragen om je boek uit te geven, maar die wel alle rechten krijgen. Als je bij een uitgever terecht komt die jou probeert te overtuigen dat traditionele uitgevers altijd geld vragen, geloof dat alsjeblieft niet. De kans bestaat dat dit oplichters zijn.

Er zijn echter ook uitgevers die geld vragen, maar die hier open en transparant over zijn. Voor sommige mensen kan dit een optie zijn. Een voorbeeld hiervan is Godijn Publishing. Bij Willowtreez vragen ze je om meerdere boeken zelf af te nemen. Overigens heeft deze uitgever ook een optie voor eigen beheer. Bij Ambilicious kan je allerlei betaalde cursussen volgen. Soms krijg je een uitgeefcontract aangeboden als je zo’n betaalde cursus bij hen doet, waardoor je verhaal verbetert. Echter, als je verhaal goed in elkaar zit, geeft Ambilicious het uit met behulp van hun team, zonder dat je betaalt voor een cursus. Bij Ambilicious kan je dus ook traditioneel uitgeven.

Zorg in deze categorie dat je altijd weet waar het geld heen gaat en wat je ervoor krijgt. Neem geen genoegen met vage antwoorden en zorg dat je alle concrete beloftes op papier hebt. Het zijn wel rechten én geld dat je geeft en daar wil je iets voor terug hebben.

Voor wie kan dit werken?

Uitgeven bij een uitgever die geld vraagt, kan werken voor mensen die een uitgever willen hebben, maar bij wie het via de traditionele weg niet lukt. Doordat deze uitgevers minder risico lopen, zijn ze in staat om meer boeken aan te nemen die anders zijn dan anders, die tussen wal en schip vallen of waarvoor geen duidelijke doelgroep is.

Het grote voordeel is dat je in dit geval wel een grote uitgever achter je hebt staan met een goed bereik (controleer dit), social media (controleer dit) en waarbij je meerdere redactierondes krijgt (controleer dit). Dus als je zelf niet veel bereik hebt, waardoor je niet in eigen beheer uit wilt geven en je bij traditionele uitgevers niet binnenkomt, kan dit een optie zijn. Je bereikt bij deze uitgevers, mits je geen oplichter hebt, waarschijnlijk meer lezers en verdient dus hopelijk meer geld dan bij een meerkansenuitger. Het nadeel is dus dat je geld betaalt om uitgegeven te worden.

Het is een overweging die je alleen zelf kan maken, maar vraag bij deze uitgevers altijd door om te zorgen dat je geen oplichter treft.

Dat was het alweer voor vandaag. Je mag altijd contact met mij opnemen, deze blog liken of een reactie achterlaten helemaal onder deze blog. Dat zou ik heel leuk vinden, want ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Je kan mij ook vinden op Facebook, Instagram en Wattpad. Wil je op de hoogte blijven van deze blog? Abonneer je dan gratis onderaan deze pagina. Je ontvangt elke keer een mail zodra ik een nieuwe blog plaats.

Als je nog vragen hebt over dit onderwerp of over andere onderwerpen, stel ze vooral. Ik bijt niet en wil graag helpen. Misschien schrijf ik er wel een keer een blog over.

Gepubliceerd door

Britt Zwijnenberg

Hallo, Ik ben Britt en mijn grote hobby is het schrijven van boeken. In 2020 zal mijn boek "Overleefd" worden uitgegeven bij uitgever Ambilicious. Op mijn website geef ik schrijftips voor beginnende schrijvers. Je kan mij verder vinden op Facebook, Goodreads en Wattpad. Nieuwsgierig naar mij en mijn boeken? Neem zeker een kijkje op mijn website.

3 gedachten over “Verschillende soorten uitgevers”

    1. Dat is echt ontzettend fijn om te horen! Ik ben heel blij dat je het duidelijk vindt en dat je er iets aan hebt. Heel erg bedankt voor deze reactie!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s